HIGIJENA TIJELA I PRAVILNA PREHRANA

Učimo o higijeni tijela

Higijena je pola zdravlja,rečenica koju roditelji ponavljaju djeci već o najranije dobi,a da često i sami ne znaju objasniti zašto je tako.

Osobna higijena uključuje pranje ruku i lica,higijenu usne šupljine i zuba,higijena odječe,obuće,životnog prostora. Također je važna i higijena namirnica.

Higijena je vrlo važna pogotovo pranje ruku jer su ruke stalno izložene različitim mikroorganizmima,te prljavim rukama možemo zaraziti sebe ,ali i sve koji su s nama u kontaktu

No ipak sa higijenom se ne treba pretjerivati.  Nedostatak ranog izlaganja infektivnim agensima u djetinstvu u odrasloj dobi povećavaju sklonost alergijama.

Time se spračava da tijelo razvije odgovarajuće alergene i autoimunosne odgovore, ali i oduzimanje djetetu mogućnost stjecanja novih iskustava,te negiranje  prolaza kroz fazu koja je nužna za stjecanje samostalnosti i povjerenja prema svijetu.

Dijete će higijenske navike lakše steći ako mu roditelji budu trajan primjer.

 

Pranje zubi

Higijena zubi je jedan od najvažnijih načina kako se čuva njihovo zdravlje. Zubi se zato peru  svaki dan najmanje dva puta,a bilo bi dobro i poslije svakog slatkog obroka.

U početku ,kada zubići tek niknu higijenu će činiti roditelji,a zatim polako i dijete samo.

Četkice za zube je potrebno mijenjati svaka 2-3 mjeseca ili po potrbi češće.

 

Rezanje noktića i čišćenje uši

Redovito podrezivanje noktića uz sto je higijenski sprećava i ozljeđivanje,kako sebe tako i drugih.

Ispod noktića se skuplja prljavština, time i bakterije pa je vrlo važno održavati ih kratkima. Za to je također potrebna strpljivost,nježnost i puno razgovora.

 

Kupanje i pranje kose

Mališani se baš ne vole kupati i prati kosu.

Najčešće zbog toga što im sapunica i voda uđu u oči prilikom kupanja pa im to stvara nelagodu.

Nije potrebno kupati djecu svaki dan,ali kupanje intimnih dijelova tijela i nogu je itekako važno.

Koristite šampone i kupke koje ne nadražuju oči, te kupanje uljepšajte nekom igrom.

Pranje spolnih organa

Higijena djevojčica i dječaka se razlikuje. Važno je djevojčicama napomenuti i kako se prati,brisati ručnikom ili brisati nakon obavljanja nužde.

Potezi uvijek trebaju ići od spolovila prema anusu i nikada u suprotnom smjeru jer bakterije iz crijeva ne bi trebale dospijeti do spolovila.

Kod dječaka je važno od prvog dana prati spolovilo vodom te povremeno pokušati pomaknuti kožicu sa glavića. Naime ispod kožice se mogu nagomilati bakterije i uzrokovati infkciju,stoga je važno provjeravati da li djete to radi pravilno.

 

Što je pravilna prehrana?

Zdrava ili pravilna prehrana je ona prehrana koja tijelu osigurava optimalan unos kalorija,vitamina,minerala i tekućine,te optmalan omjer bjelančevina,ugljikohidrata i masti,kako bi se osigurale potrebe organizma za gradivnim,energetskim i zaštitnim tvarima.

 

Glavni sastojci hrane i njihova uloga

BJELANČEVINE – potrebne za izgradnju mišića krvi,kosti ;izvor:meso,riba jaja,mlijeko.

VITAMINI I MINERALI- pravilan rad organizma i očuvaje zdravlja;izvor:voće i povrće.

UGLJIKOHIDRATI I MASTI- osiguravaju energiju ,tjestenina,krumpir,slatkiši.

VODA – čini 60 do 70% tjelesne mase,važna zs biokemijske procese u organizmu.

 

Dječja prehrana treba osigurati dovoljno energije, hranjivih i zaštitnih tvari.

Djeca također svakodnevno trebaju voće!

Preporuka je da se bazira na žitaricama jer su one bogate složenim ugljikohidratima, koji ne dovode do naglog podizanja glukoze u krvi, već daju organizmu energiju za duži period.

Uz tri glavna obroka predlažu se i dva ili tri manja međuobroka.

Iznimno je važno dan započeti doručkom, koji djeci jamči početnu dnevnu energiju jer doručak pridonosi raspoloženju, jačem imunološkom sustavu i boljem obavljanju dnevnih zadataka.

 

Piramida prehrane

piramida prehrane

Koji su najčešći problemi u prehrani predškolske  djece?

  • Djeca imaju stalan dnevni plan i raspored obroka;
  • pojačana aktivnost znači i potrošnju unesene hrane;
  • spretna su i brzo uče;
  • spontana su i iskrena u odabiru novih jela;
  • slatkoljupcima se odabiru i primjerene marmelade i slatkiši s medom;
  • djecu učimo kupnji i ukazujemo na namirnice povoljne za njih.
  • loše i nedovoljno žvakanje, kao posljedica promjene zuba i neiskustva s krutom hranom;
  • djeca ne znaju priborom za jelo dovoljno usitniti hranu;
  • nove namirnice neobičnog mirisa djeci su neprivlačne;
  • pretjeruje se u konzumiranju slatkih jela i pića;
  • često grickanje između obroka;
  • neizgrađenost higijenskih navika;
  • dugo uzimanje kašica i hrane prilagođene bebama.

Posebnu pozornost trebalo bi obratiti djeci koja imaju dodatne aktivnosti (sport, ples, skijanje, plivanje, gluma…), zatim djeci s počecima karijesa, ranicama u usnoj šupljini, bolesnoj dječici…

Napomena: Voda (čaj) mora biti dostupna

Uz velik broj malih obroka i maštovit sadržaj djeca usvajaju znanja važna za budućnost.

 

Kako osigurati zdravu prehranu?

Malim promjenama u pripremi hrane i prehrambenim navikama mogu se učinit veliki koraci prema zdravijem životu.

Zamjenite masnu,visokokaloričnu hranu voćem.Umjesto prženja hranu pecite.Ograničite količinu maslaca i margarina, ograničite unos sokova, budite maštoviti, uključite djecu u pripremu hrane, jedite za stolom ne pred televizorom.

 

Riješenja za izbirljivo dijete:

Nerijetko djeca jedu samo neku vrstu hrane,a drugu ili odbija ili jede u nedovoljnim količinama.

Sve dok je dijete zdravo,normalne visine i težine, ne treba se zabrinjavati. Kako bi izbjegli sukobljavanje ili pak trajnu odbojnost prema manje zastupljenim namirnicama probajte učiniti sljedeće:

Uvedite određen raspored obroka i užina i ne dopuštajte da jede u drugo vrijeme, ako je dijte gladno,veća je vjerojatnost da pojede što stavite pred njega.

Poslužite manje obroke.

Djetetov želudac je veličine njegove stsnute šake. Ako poslužite  jelo na manjem tanjuru sa malo svake vrste hrane,takav obrok djetetu neće biti odbojan.

Omogućite mu da jednom tjedno može zamijeniti obrok koji ne voli hranom koju voli.

Budite kreativni u izradi oboka. Krokodilu od krastavaca ili mišu od mrkve i jaja,teško će odoliti.

 

Zaključak

Higijena i pravilna prehrana su bitan faktor u rastu i razvoju djece.

Stjecanjem navika o higijeni i pravilnoj prehrani pridonosimo očuvanju zdravlja kroz čitav život

Odrasli bi trebali biti primjer djeci te zdrave navike o higijeni i  prehrani uvrstiti u svakodnevni dio života.